Gezond afvallen tijdens de feestdagen

Veel mensen willen graag afvallen en dan niet op een manier waarbij je de gehele dag honger ervaart. Dit is gelukkig ook niet nodig. Er zijn manieren om zonder hongergevoel toch effectief af te vallen. Belangrijk is om sowieso niet overmatig veel calorieën te eten per dag. Je lichaam heeft een bepaald aantal calorieën nodig voor de dagelijkse energie en het is niet nodig om dit flink te overschrijden. Let dus op eerste instantie op de hoeveelheid calorieën die je naar binnen werkt. Daarnaast is het cruciaal om te weten wat voor eten je naar binnen werkt. Je lichaam maakt gebruik van 3 energie bronnen. Deze zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Koolhydraten vormen een snelle bron van energie en worden dus door het lichaam als eerst gekozen voor de omzetting naar energie. Eiwitten en vetten vormen een lastigere bron voor de omzetting naar energie. De vetvoorraad is ook een bron die minder snel gebruikt wordt. Belangrijk is om minder koolhydraten te eten en een eiwitdieet te volgen, aangezien je lichaam dan genoodzaakt is om over te gaan op eiwitten en vetten en dus ook de vetvoorraad, indien er minder calorieën gegeten worden dan het lichaam nodig hebt. Nu weten we allemaal dat dit best lastig is om dit te realiseren en vraagt ook enige zelfdiscipline. Echter is het wel zo dat je nog steeds voldoende mag eten en nog steeds lekker mag eten. Veel lekker eten bevatten namelijk voldoende eiwitten en gezonde vetten. Denk aan groenten en vlees. Echter kan het tijdens de feestdagen goed mis gaan en wijk je af van je gezonde levenspatroon.

Gezond eten tijdens de feestdagen

Om terugval te voorkomen tijdens deze dagen, waarbij er veel gegeten wordt en ook veel ongezonde producten. Om toch positieve resultaten te behalen is het goed om de maaltijden te laten bestaan uit hoofdzakelijk eiwitten en gezonde vetten. Probeer in mindere mate ongezonde vetten en koolhydraten op tafel te zetten. Een eiwitdieet werkt uitstekend, maar betekend wel dat je het eetpatroon moet aanpassen. Probeer suikers te voorkomen, aangezien deze bij de koolhydraten behoren. Gebruik als toetje dan als basis kwark bijvoorbeeld en voeg hier fruit aan toe. Zo heb je alsnog een gezond toetje met onder andere veel eiwitten en weinig koolhydraten. Een eiwitdieet betekend ook dat je op het drinken moet letten. Ongezonde frisdranken bevatten ontzettend veel koolhydraten en zijn slecht voor je. Probeer dit te veranderen in halfvolle melk, water of fruitdrankjes. Zo pak je ook op dit gebied van het eiwitdieet de voordelen mee. Bij het hoofdgerecht is het goed om eiwitrijk vlees te kiezen en veel groentes.

Voorbeeld van een goed eiwitdieet: Vitadis.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *